AZPAP Poziom 3 - zintegrowane zarządzanie wieloma projektami w administracji - szkolenie dla kierowników i realizatorów programów
- 5-dniowe szkolenie (łącznie 33,5 godzin dydaktycznych realizowanych w niewielkich odstępach czasowych)
- dotyczące zintegrowanego zarządzania wieloma projektami (łącznie tworzącymi program)
- pozwalające zrozumieć, czym różni się zarządzanie projektami od zarządzania programami i jak zarządzać tymi ostatnimi
- uczące „myślenia programem”, rozumienia do czego i kiedy należy stosować standardy zarządzania programami oraz, w którym miejscu zarządzania strategicznego, taktycznego i operacyjnego jest zarządzanie programami
- spójne z rekomendacjami metodycznymi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, które stanowią bezpośredni impuls do jego uruchomienia (obserwacje i wnioski uczestników szkolenia mogą wpłynąć na kształt przyszłej polskiej metodyki zarządzania programami)
- przeznaczone dla pracowników administracji publicznej:
- realizujących programy
- realizujących projekty w ramach programów
- realizujących projekty, którzy chcieli by w przyszłości realizować programy
- prowadzone w formie warsztatowej – wykonywanie ćwiczeń w grupach w odniesieniu do konkretnych projektów i programów
- prowadzone przez doświadczonych wykładowców/trenerów będących jednocześnie praktykami z zakresu zarządzania projektami
(Piotr Kotelnicki) - realizowane w formule stacjonarnej w KSAP i/lub online live
- uzupełnione zestawem dodatkowych materiałów, narzędzi, dokumentów i praktycznych rozwiązań dotyczących budowy i realizacji programów
- koszt udziału w formule stacjonarnej 2550 PLN netto
- sprawdź aktualne terminy
- program
I DZIEŃ (8 godz. dyd.)
- Projekty, programy, portfele – różnice, zastosowanie, powiązania
- Kontekst zarządzania programami – jak wyglądają dzisiaj na świecie najlepsze praktyki wpierające zarządzanie strategiczne i operacyjne
- Wprowadzenie do zarządzania programami – praktyki stosowane w różnych organizacjach publicznych w Europie i na świecie. Omówienie i rekomendacje z czego warto korzystać (patrz materiały dodatkowe o których była mowa w informacjach ogólnych
- Praktyki zarządzania programami w Polsce – przykłady standardów i wdrożeń stosowanych w Polsce w administracji centralnej i samorządowej oraz w Spółkach Skarbu Państwa – tam, gdzie będzie to możliwe – przykłady konkretnych instytucji, rozwiązań i ich skuteczności wdrożeniowej
- Przygotowanie programu
- zlecenia przygotowania założeń dla programu
- założenia Programu
- proces inicjowania programu
- narzędzia, techniki i rozwiązania do zastosowania na tym etapie budowy programu
- studium wykonalności
- uzasadnienie biznesowe
- P3M3®
- Matryca Logiczna Inwestycji
- OGC® Gateway Review Process
- Proces definiowania programu
- zespół definiujący program – jaki, po co, jak zorganizowany
- analiza interesariuszy
- dopracowanie wizji i opracowanie Modelu Docelowego / Przyszłego Modelu Operacyjnego
- opracowanie profili korzyści, modelowanie korzyści ich walidacja
- planowanie portfel projektów
- identyfikacja transz / etapów realizacyjnych programu
- zaprojektowanie organizacji programu
- opracowanie ładu programu
- opracowanie planu programu
- złożenie dokumentu definiującego program
- opracowanie i potwierdzenie uzasadnienia biznesowego
- przygotowanie pierwszej transzy
- Omówienie podejścia do definiowania i realizacji programu na przykładach z których warto korzystać: NATO, NASA, UNDP, Champs2, Trampolina, UK NAO – ramy dla oceny przeglądu programów, KPRM – 4 podręczniki, inne
- Omówienie scenariusza dotyczącego reformy służby zdrowia i pokazanie na czym będzie polegała praca z tym scenariuszem
- Ćwiczenia i zagadnienia do rozwiązywania w celu utrwalenia pierwszych dwóch dni szkolenia
- Proces zarzadzania transzami
- zarządzanie ryzykiem i zagadnieniami
- kontrolowanie i zapewnianie komunikacji
- praca Biura Programu
- monitorowanie, raportowanie i kontrola
- Omówienie pracy domowej dotyczącej scenariusza reformy służby zdrowia
- Wzory dokumentów, szablony, technik i narzędzia – podsumowanie dotychczasowych informacji, dyskusja co jest potrzebne i dlaczego
- Proces budowy potencjału
- zarządzanie i kierowanie dostarczaniem wyników z portfela projektów i działań nie projektowych
- ćwiczenia i dyskusja na temat zarzadzania projektami, zarządzania ich portfelem i omówienie krytycznych czynników sukcesu
- Proces realizacji korzyści
- zarządzanie przed przejściem do nowego stanu
- zarządzanie przechodzeniem do nowego stanu
- zarządzanie po przejściu do nowego stanu
- zarządzanie zmianą indywidualną, zespołowa, organizacyjną i stylu przywództwa
- Proces zamykania programu
- Omówienie dokumentacji zarządczej dla programu
- Omówienie powiązań – portfel, program, projekt. Praktyka budowy i działania. Krytyczne czynniki sukcesu
- Dyskusja podsumowująca szkolenia